Gépjármű diagnosztika

figura-01_500A mai szigorú környezetvédelmi előírások és teljesítménynövelése miatt a régi karburátorokat és a hagyományos dieseladagolókat felváltották az elektronikusan szabályozott befecskendező rendszerek.

A nagyobb teljesítmény és nagyobb sebesség viszont már magával vonzották a különböző biztonsági felszereléseket (ABS, ASR, ESP, légzsákok).

Ezeknek a rendszereknek a diagnosztikáját már csak a megfelelő műszerekkel, adatbázisokkal és szaktudással lehet elvégezni.

A diagnosztika először mindig az Ügyfél panaszának meghallgatásával kezdődik. Ez akár igen hasznos információt is tartalmazhat egy szakember számára. Ezt követi a hibakód kiolvasása, amelyet a BOSCH KTS 200 vagy 650 -es diagnosztikai műszerrel hajtunk végre. Segítségünkre van még a Launch X431teszter is.

Fontos tudni, hogy a hibakódok nem biztos, hogy tartalmazzák a hiba tényleges okát. Lehet, hogy a kiolvasott hiba csak következménye egy másik rossz alkatrésznek. Ezért a diagnosztika nem csak a hibatároló kiolvasásából áll.

További mérésekre, bontásra és beállításra lehet szükség. A már említett adatbázis és szaktudás ilyenkor kerül előtérbe. Az BOSCH ESI és AutoData programok tartalmának segítségével, ellenőrizzük a rendszer felépítését, és bekötését.

Az adott gépkocsihoz és rendszerhez tartozó kapcsolási rajz alapján a jeladók és szabályzórendszerek állapotát, működőképességét nagy pontosságú osszciloszkoppal végezzük el. Az BOSCH FSA 720 pont ilyen műszer. Épp úgy alkalmas a benzines motorok gyújtásképeinek igen pontos kirajzolására, mint a különböző jeladók, végrehajtó elemek vagy akár az igen gyors CAN hálózat működésének ellenőrzésére.

Sajnos azért vannak olyan esetek is, amikor a műhelykörülmények a hiba megállapítására nem elegendők. Ilyenkor a laptop segítségével menetközbeni méréssel keressük meg a hiba okát. A megtalált hibás alkatrész cseréjével még nem ér véget a javítás, a BOSCH KTS 650 segítségével az alapbeállítást, a betanítást, illetve a helyes működésellenőrzését végezzük el.