Kérjen időpontot szervizünkbe! Időpontot kérek

Futómű állítás

A kerék-beállítási paraméterek alapvetően befolyásolják a jármű egyenes- és ívmeneti tulajdonságait, a tapadási viszonyokat és a gumiabroncsok kopását. Nap mint nap különböző erőbehatások érik, pl. kátyú, járdára felhajtás, maximális súlyterhelés meghaladása stb. Ezeknek az erőbehatásoknak köszönhetően az autó futóműve elállítódhat. A nem megfelelően beállított kerekek akadályozzák a jármű természetes mozgását és ezzel kormányzási problémát okoznak. A kormányzási nehézségeken kívül, növelheti az autó üzemeltetési költségeit is, pl. fokozott gumiköpenykopás, magasabb fogyasztás és az alkatrészek idő előtti kopásához is vezet. A rossz futómű beállítás a gömbfejeket, kerék csapágyakat, felfüggesztéseket, a lengéscsillapító szárát jobban terheli. Minden kerék saját dinamikával (dőlés, gördülés és összetartás) rendelkezik, amelyet a gépjármű gyártója határoz meg. A nem megfelelő beállítás leggyakoribb jele az abroncsok egyenetlen és gyors kopása, illetve a jármű egyenestől való elhúzása. Ebben az esetben futóműállítás, futómű beállítás szükséges.

Minden gépjármű esetében az autó gyártója meghatározza a futómű geometria paramétereit: kerékösszetartás, kerék dőlésszög, utánfutási szög, stb. A futóműnek ezek a jellemzői határozzák meg az autó menetstabilitását, irányíthatóságát, illetve megakadályozzák a gumiabroncsok rendellenes kopását. Ha nagy ütés éri a futóművet (például kátyúba való hajtás miatt) elállítódhat, ezért ellenőrizni kell a beállítást. A futómű beállítás megvárható.

Ha az alábbi tüneteket észleli gépkocsiján, keressen fel bennünket:

  • kopogó hang
  • kanyarodásnál visító gumik zaja
  • gumik széleinek rendellenes kopása
  • kormányrázás 60 km-től 120 km-ig vagy efelett
  • fékezésnél kormányrázás
  • búgó, morgó hang a kerekek felől
  • kis ívű kanyarodásnál túl nagy kormányerő (nehéz tekerni a kormányt)
  • nyomvályúra túl érzékenyen reagál a gépkocsi (kivétel a gyári gumiméretektől való eltérés, vagy a túl nagy ET szám)
  • túl erősen félrehúz az autó – kanyarodásnál a kormány nem elég intenzíven tekeredik vissza

Továbbá javasoljuk az autó 10.000 – 15.000 kilométerenkénti átvizsgálását alulról is, ahol láthatóvá válnak a rejtett hibák, pl. olajfolyás, fékcső repedezés, kipufogó, féltengely gumiharangok állapota, stb.